Η Λευκή Βίβλος για τον Αθλητισμό αποτελεί την πρώτη πρωτοβουλία μεγάλης κλίμακας για τον αθλητισμό σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και παρέχει στρατηγικές κατευθύνσεις για το ρόλο του στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), κυρίως σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο.
Η προώθηση της Διπλής Σταδιοδρομίας Αθλητών-τριών (ΔΣΑ) συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής 2020 (Europe 2020 Strategy), δηλαδή στην πρόληψη διαρροής των μαθητών-φοιτητών από το εκπαιδευτικό σύστημα, στην αποφοίτηση μεγαλύτερου αριθμού φοιτητών από την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην επίτευξη υψηλότερων δεικτών απασχολησιμότητας των εν ενεργεία και παλαιών αθλητών, και τέλος στη διατήρηση περισσότερων αθλητών ενεργών στο αθλητικό σύστημα.
Σύμφωνα με τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την Διπλή Σταδιοδρομία Αθλητών-ΔΣΑ (EU Guidelines on Dual Careers of Athletes, 28-9-2012), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται να ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των εθνικών αθλητικών οργανισμών και των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη και εφαρμογή πολιτικών σχετικών με την ΔΣΑ (οδηγία 27). Επίσης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται να ενθαρρύνει και να υποστηρίξει τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, σε συνεργασία με αθλητικούς οργανισμούς, να σχεδιάσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για εν ενεργεία και παλαιούς αθλητές (οδηγία 29).
Βάσει των παραπάνω Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης προτείνονται μέτρα που αφορούν στην εκπαίδευση, την υγεία, την εργασία και την οικονομική κατάσταση των εν ενεργεία και παλαιών αθλητών.
Ένα εξ αυτών αφορά στη Διά Βίου Μάθηση μέσω ειδικά προσαρμοσμένων ακαδημαϊκών κύκλων, τη συμβολή της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης (distance learning), και της διεξαγωγής ειδικών γεγονότων (συνεδρίων, workshops, γεγονότων δικτύωσης - networking events), όπου οι αθλητές-τριες θα πληροφορούνται από τους ειδικούς για σχετικές διαθέσιμες υπηρεσίες και την τρέχουσα κατάσταση που επικρατεί στην αγορά εργασίας και γενικότερα στην αθλητική βιομηχανία.
Για να εξασφαλιστεί η επανένταξη των επαγγελματιών αθλητών στην αγορά εργασίας στο τέλος της αθλητικής σταδιοδρομίας τους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό, να συνυπολογίζεται έγκαιρα η πολιτική «Διπλής Σταδιορδρομίας» σε νέους αθλητές και νέες αθλήτριες, μέσω δημιουργίας τοπικών κέντρων κατάρτισης υψηλής ποιότητας, που θα προασπίζουν τα ηθικά, εκπαιδευτικά και επαγγελματικά συμφέροντα των αθλητών (Commission of the European Communities, 2007).
Οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο αθλητισμός και η διασφάλιση της διπλής καριέρας των αθλητών-τριών είναι (Commission of the European Communities, 2012):
• η διαφύλαξη της ανάπτυξης των νεαρών αθλητών - ειδικότερα στην εξειδίκευση αθλήματος που πραγματοποιείται σε πολύ μικρή ηλικία
• η διαφύλαξη της βασικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, των αθλητών
• η προσβασιμότητα των αθλητών με ειδικές ικανότητες
• η διαφύλαξη των ισορροπιών ανάμεσα στην αθλητική προπόνηση και την εκπαίδευση, του μεταβατικού σταδίου επανένταξης μετά την διακοπή της άθλησης, όπως επίσης και της ισορροπίας ανάμεσα στον αθλητισμό και την εργασία και
• οι περιπτώσεις αθλητών που αναγκάζονται να τερματίσουν πρόωρα την αθλητική τους καριέρα.
Αναμφισβήτητα όμως πολλοί αθλητές (εν ενεργεία αθλητές και παλαιοί αθλητές) δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για την ζωή τους μετά το πέρας της αθλητικής τους καριέρας και ιδιαίτερα για την επαγγελματική τους ζωή, ως προπονητές ή διοικητικά στελέχη ή μάνατζερς σε κάποιο αθλητικό οργανισμό ή τέλος ως επιχειρηματίες στον αθλητικό τομέα ή σε συναφείς με τον αθλητισμό τομείς.
Πρέπει λοιπόν να διασφαλιστεί ότι οι ενεργοί ή οι πρώην αθλητές έχουν εξοπλιστεί με την κατάλληλη εκπαίδευση και κατάρτιση ώστε να καταστούν ικανοί να ασκήσουν κάποια συναφή με τον αθλητισμό δραστηριότητα όταν αποσυρθούν ως ενεργοί πλέον αθλητές.
Με κατάλληλη εκπαίδευση και συμβουλευτική υποστήριξη, οι αθλητές αυτοί θα μπορούν να έχουν μια δεύτερη επιτυχημένη καριέρα, ως προπονητές - εκπαιδευτές, διοικητικά στελέχη -μάνατζερς σε αθλητικούς οργανισμούς ή και ως επιχειρηματίες στον αθλητισμό και άλλους συναφείς τομείς.
Τα παραπάνω είναι σε συμφωνία με τις πολιτικές της Ε.Ε. που αφορούν τη Διπλή Σταδιοδρομία των Αθλητών,δηλ. την επίτευξη ταυτόχρονα δύο προσωπικών στόχων εκ μέρους του αθλητή, που είναι ο συνδυασμός της αθλητικής καριέρας του με την εκπαίδευση ή/και την εργασία του.